Pages

the time is running ^_^

Wednesday 13 November 2013

manusia teristimewa dari-NYA

Assalamualaikum w.b.t..
holla!! ^_~


Malam ni miss_RU nak share tentang "special present from Allah to my family".. apa tu?? miss_RU terfikir nak update sal ni lepas terbaca entry dari blog kawan se-uni.. "special present from Allah to my family" ialah tentang manusia yang Allah jadikan mereka yang teristimewa di dunia ini.. dapat tangkap x? yup..pasal kanak-kanak istimewa dan orang kurang upaya (OKU).. bila miss_RU baca entry kawan hari tu,satu perasaan sayu dan sedih tu muncul..


mereka mampu berjaya!!kita??

kawan miss_RU ni ada seorang kakak yang istimewa..ermm...miss_RU lupa plak kakak dia ni kategori apa.. jadi, dalam entry dia tu dia buat macam 1 sajak or puisi in English sal tanggungjawab dia untuk jaga kakak dia tu..dia ni anak yatim yang kehilangan ibu dan ayah..hanya dia dan kakak dia sahaja perempuan dan selebihnya abang.. jadi, dia rasa tanggungjawab dia untuk jaga kakak dia yang teristimewa tu.. you know??how hard to a girl or sister to take that responsibilities without their parents??its really awesome who can take that responsibilities!! 

she say she want to study hard, get a good job, with good salary because she want to buy a home,car,good medicine and many thing for her sister..she realy strong and confident to do it.. it make me really proud to her.. nowadays, not all people can do like that..seriously!! and have a family that special one is really hard and not easy as you see!! how i can say like that?of course i know..because i also had one in my family..

miss_RU faham situasi dia sebab i had one also.. miss_RU ada seorang adik perempuan yang istimewa.. dia di bawah kategori down's syndrome.. down's syndrome ialah satu keadaan genetik yang biasanya menyebabkan beberapa tahap masalah pembelajaran dan pelbagai ciri-ciri fizikal.. kanak-kanak seperti ini biasanya mempunyai IQ yang rendah dan komunikasi yang rendah..tapi jangan terkejut, sebab ada jugak yang mampu melakukan sesuatu melebihi dari kita sebagai orang biasa..


mereka mampu menjadikan hidup kita penuh ceria 

berdasarkan pengalaman miss_RU, saya paling tak suka dengan pandangan manusia terhadap kanak-kanak seperti ini..mereka melihat golongan ini seperti golongan yang pelik dan perlu di kasihani.. mereka xperlukan pandangan itu semua ok!!!!! miss_RU benci bila bawak adik keluar ke pasar raya atau ke taman permainan, orang ramai akan memberi satu pandangan yang pelik pada adik.. whats wrong people??? pelik sangat ke diaorang?cuba pandang mereka dengan pandangan yang biasa dan tak perlu dengan muka yang sangat buat miss_RU sakit hati sangat..

itulah rakyat Malaysia! kalau di luar negara, golongan seperti ini dihormati dan di sayangi..tapi kita?di pandang pelik!! lebih-lebih lagi sebagai orang Islam..kita patut pandang mereka sebagai anugerah yang tak ternilai dari-NYA..mereka di janjikan sebagai AHLI SYURGA.. kadang-kadang, bila kita tengok cerita-cerita di TV, surat khabar mereka ada menyiarkan cerita tentang penyeksaan yang manusia lakukan kepada golongan ini..korang tak malu ke??otak ada, akal ada, tapi tak berfikir secara waras??


mereka di ibaratkan permata ^_^

ok..miss_RU dah start menulis secara emosi..tapi itulah hakikatnya.. miss_RU pun sama macam kawan miss_RU, mempunyai hajat untuk menjaga adik miss_RU dengan sebaik mungkin.. cuma, mungkin keadaan miss_RU xsama dengan kawan,sebab dia lagi susah tanpa parents dan adik beradik yang xramai.. miss_RU ada ramai abg2 dan kakak yang boleh take the responsibilities, tapi....EH

tapi miss_RU memang teringin nak jaga dia dan beri dia keselesaan yang cukup.. untuk menjaga this special one, ianya sangat-sangat memerlukan kesabaran yang sangat tinggi..n miss_RU sendiri pun kadang-kadang hilang kesabaran jugak..tipulah lau miss_RU boleh fully tahan..tp i really want to make it..

dan kepada yang kat luar sana yang ada family, sepupu or siapa2 sahaja yang the special one, treat them like ordinary person..love them and cheer their day.. :D

maaf, malam ni miss_RU agak panjang lebar "berleter"...tapi seriously entry malam ni betol2 miss_RU tuju untuk semua yang kat luar sana, buanglah padangan pelik anda kepada orang istimewa ini..kanak-kanak istimewa boleh menceriakan hari anda kalau anda tahu macam mana nak layan mereka..dan ingatlah, walaupun umor mereka tua atau muda..mereka ada dua personaliti, kadang-kadang mereka boleh berubah jadi macam kanak-kanak kecil yang merengek, dan kadang-kadang sikap mereka seiring dengan umor mereka..mereka juga ingin di sayangi, mempunyai perasaan cemburu dan perasaan inginkan sesuatu...

akhir kata, korang pernah tak dengar lagu ni??

Lirik Lagu Namun Ku Punya Hati - Azmir Arif

Senyumku tak seghairah
Gerak gaya tidak selincah
Mataku tak seayu
Kicau burung pun tak semerdu

Namun ku punya hati
Juga gayaku perasaan
Hidupku yang begini
Kadar waktu diizin Tuhan

[*] Tidak ku minta lahir ke dunia
Tidak ku duga cacat begini
Bukan ku minta kasih dan manja
Bukan ku rayu bantu simpati

[**] Maafkan wahai teman
Ku menumpang di sudut dunia
Mencari ketenangan
Sampai masa ku pergi jua…

Repeat [*] & [**]


(Sumber : http://www.liriklagumuzika.com/2013/02/lirik-lagu-namun-ku-punya-hati-azmir.html#ixzz2kWp2n7yP)

miss_RU pernah dengar lagu ni yang di nyanyikan sendiri oleh golongan-golongan istimewa ni dan di antara mereka adalah adik miss_RU sendiri..betapa sebaknya bila dengar diorang nyanyi lagu ni..korang hayatilah betul2..


selamat malam..
wassalam.. xoxo
~Fi Hifzillah~

No comments:

Post a Comment