Pages

the time is running ^_^

Thursday 12 December 2013

khasiat makanan pedas

Assalamualaiku w.b.t..
holla uolls!!

"makanan pedas"..siiapa suka makan pedas?angkat tangan kiri!!siapa tak suka makan pedas? angkat tangan kanan! siapa suka separuh-separuh angkat hidung! hehe...RU suka jugak makan pedas tapi tak la suka sangat kalau terlampau pedas..fuh..kalau terlampau pedas memang RU akan menangis macam orang putus cinta la..hidung berair..tisu sekotak pun entah cukup tak..huhu..malu dek orang! tapi taukah korang, makanan pedas ni pun sebenarnya banyak khasiat atau manfaat tau..!!

wah!!suka ler tu siapa yang suka makan pedas kan?sebab biasanya siapa yang suka makan pedas ni selalu kena marah sebab ada orang kata bahaya!tetapi! ha..mai sini RU nak membongkar sikit..rupanya ada manfaatnya jugak makan makanan pedas ni..jom kita selidik dan tengok!! ^_^



1- menurunkan berat badan (wah!! ヽ(^。^)ノ)

rasa pedas mampu meningkatkan metabolisme tubuh. kajian ada menunjukkan bahawa unsur utama dalam cili iaitu kapsaisin, memiliki kesan termogenik yang mampu menyebabkan tubuh membakar kalori ketika menguyah selama 20 minit..wah!!! okeah!nak kurus, makan cili bebanyak sekarang!hehe


2- menyihatkan jantung o∩_∩o

hasil kajian jugak menunjukkan, amalan mengambil makanan pedas menyebabkan insiden serangan jantung dan strok yang lebih rendah! alasannya, cili merah boleh mengurangkan kesan kerosakan akibat kolestrol jahat, sementara itu kapsaisin pula boleh melawan peradangan. keduanya merupakan faktor risiko untuk masalah jantung.. o..


3- mencegah kanser

menurut American Association for Cancer Research, kapsaisin juga memiliki kemampuan membunuh beberapa sel kanker dan leukemia.


4- mengurangi stress (yang ni ceq suka!!)

makanan pedas meningkatkan produksi hormon yang memberikan rasa menyenangkan seperti serotonin. hasilnya, makanan ini membantu mengusir depresi dan stress!!


5-Menghilangkan Gejala Selsema
Kapsaisin membantu meningkatkan pengeluaran peluh dan menghilangkan gejala selsema yang mengganggu. Makanan pedas juga akan membantu membuka pernafasan, mengurangkan radang pada saluran pernafasan dan gejala selsema yang lain..

ha??macam mana?siapa yang suka pedas tu plus-plus pulak nak kuruskan badan?boleh la terus amalkan makan pedas..hehe..tetapi!! kena ingat jugak..makan peda pun ada bad effect dia jugak..lebih-lebih lagi yang ada gastrik, sangatla tidak sesuai..jadi kita kena sesuaikanlah cara pemakanan kita dengan tubuh badan kita..right? siapa tak sayang tubuh sendiri kan?

p/s: sumber dari Majalah Mingguan Wanita

wassalam...
~fi hifzillah~
xoxo

1 comment:

  1. serious ke leh kurangkan stress??? zuby suke pedas, tp pedas yg light2 je la. pernah makan asam laksa penang yg akak kat sigai tuwh! pedasnye terangkat! tp pedas cili hijau paling3 suke.

    ReplyDelete