Pages

the time is running ^_^

Thursday 12 December 2013

puisi penghilang stressku

Assalamualaikum w.b.t
holla uolls!! ^_^

em...stress.. apa itu stress?? 

Dr. Hans Selye, pengasas kepada teori stress atau tekanan perasaan telah mendefinisikannya sebagai “suatu reaksi yang tidak spesifik oleh diri seseorang disebabkan oleh sesuatu bebanan yang menimpanya.” (Dr. David B. Posen (Lifestyle Counselor and Psychotherapist) ; Stress) ‘Bebanan’ ini boleh wujud di dalam bentuk ancaman, cabaran ataupun apa-apa perubahan di dalam hidup seseorang yang memerlukan pengubahsuaian yang selari dengannya. Ada tekanan perasaan yang baik lagi positif dan ianya dinamakan sebagai “eustress” dan ada pula yang buruk lagi negatif dan ia dinamakan sebagai “distress.” Tekanan yang positif amat kita perlukan di dalam hidup kita untuk menjadikan kita lebih berhati-hati, terangsang, kreatif dan lebih memberikan tumpuan dan perhatian kepada apa yang sedang kita lakukan.

ha..stress jugak mendorong kepada menjadi kreatif!!emm..macam susah nak percaya kan?sebab bagi kita stress ni suatu yang bad effect to us..right? so, apa yang korang buat bila korang stress atau di landa masalah?mesti ada macam-macam carakan? lain orang lain cara dia untuk melepaskan stress.. tapi ingat, 1benda yang paling utama korang kena buat jugak ialah meluahkan kepada ALLAH di tikar sejadah..menangisla kepadaNYA dan mintalah bantuan dari-NYA..

Allah s.w.t berfirman:

Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada).

em...kalau RU, masa zaman sekolah dulu, selalu stress dan banyak masalah.. tapi RU tak pernah cerita kat siapa-siapa sebab RU memang susah nak cerita masalah kat orang lain..orang lain cerita masalah kat RU adalah..hehe..suka dengar orang cerita masalah ni..huhu..and suka paksa dan nasihat orang lain, luah la,cerita la..tapi RU sendiri tak buat pun..hahaa...so, bila ada masalah RU akan pendam sorang-sorang je..nak cerita kat kakak2, tak kot..sebab RU tak rapat sangat..lagipun kakak-kakak RU belajar jauh..kalau dengan abang lagi la..dengan mak ayah??malu kot nak share masalah..huhu..kesudahannya simpan sorang-sorang jelah..

TAPI..RU ada cara jugak nak manage tekanan tu.. RU luah melalui puisi..kan betul stress mampu buat kita kreatif?? so, bila RU ada masalah, memang buku la tempat RU conteng dan meluahkan segala isi hati.. sebab tu ada puisi RU yang macam beremosi semacam je..hehhe..maknanya berat sangatla tu masalah time tu.. RU rasa tenang bila semua masalah tu RU mampu bentuk ianya dalam bentuk puisi.. rasanya, kalau RU tak buat macam tu, memang RU tak jadi manusia sangat sekarang ni.. sebab tak semua masalah or tekanan itu kita boleh simpan je dalam hati kita..kadang-kadang kita kena jugak cari satu alternatif untuk manage ianya supaya tak menggangu sangat kehidupan kita.. 

puisi RU memang ada macam-macam jenis.. dan bukan berkaitan RU je, ada jugak berkaitan dengan orang lain tapi RU coretkan sebab RU pun tertanya-tanya benda yang sama..em..lepas RU tulis, RU akan rasa sedikit lega.. masa zaman sekolah dulu, RU ni jenis yang suka duduk dalam bilik je..sorang-sorang..diam.. macam orang sakit jiwa pun ada..hahaha... tapi tulah RU dulu..tak rapat sangat dengan keluarga..tapi bila dah makin dewasa ni..matang la sikit..mulahlah rapat dengan kakak-kakak..tapi biasa-biasa jelah..alang-alang diorang belum kahwin kan..bila dah kahwin, mesti tak rapat sangat dah dan dah lain sikit hubungan..em..

so, stress jugak kadang-kadang boleh buat kita jadi hilang pertimbangan..dan mengganggu emosi kita.. jadi jangan sesekali berada di bawah pengaruh stress ni..sebab banyak kes-kes yang disebabkan seseorang itu berada di bawah pengaruh emosi ni..ingat tu!!

so, lepas ni RU akan update banyak lagi puisi-puisi yang RU buat masa zaman sekolah dulu..macam-macam jenis ada..yang kelakar pun ada tau..tengah tunggu bas pun RU boleh reka puisi jugak sebab stress bas lambat sangat datang ambik..dah penat menunggukan..hehehe =='



okay..jangan lupa amalkan baca doa ni tau bila stress..moga di hilangkan stress tu oleh-NYA..amiin..


wassalam.
~fi hifzillah~
xoxo

2 comments:

  1. untung la if ada bakat utk mengarang puisi. for me, kalo nk tulis something like puisi, sajak, pantun and all, kena dari hati. bukan nak berlagak taw konon2 mcm diri nie seniman, tp rather than penulisan biasa, bnda2 mcm tu lebih kuat sastera dia, so kalo nk buat pembaca faham, kena buat puisi tu sesuatu yg dapat menyentuh jiwa org yg baca sbb tak semua akan faham puisi. and mmg setuju puisi dapat kurangkan stress. like my abang, dia akan tulis english poems kalo stress or rindukan arwah mak :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke??wah..english poems, bukan senang nk buat tu..bgsye abg zuby..tringin nk bca jgk english poems dia tu..huhu..
      btul tu, biar ianya dr lubuk aty,,lg terkesan..

      Delete